Optimum-metoden – postural träning

När muskler och leder är i balans har vi inte ont.

I dag rör sig många för lite och ibland väldigt ensidigt vilket leder till att vissa muskelgrupper jobbar väldigt hårt för att kompensera för de som jobbar för lite. Kompenserande muskler blir med tiden överansträngda och spända. Förutom smärta resulterar detta i sämre hållning och trötthet.
Optimum-metoden består av två delar: Postural träning och manuella behandlingstekniker, som tillsammans syftar till att återskapa balans.

När en person kommer till mig för postural träning gör jag en djupgående analys av muskulära obalanser. Utifrån analysen sätter jag ihop övningar till ett individanpassat träningsprogram som ska hjälpa kroppen att återfå sin naturliga hålllning, rörlighet och styrka. Vi går igenom övningarna ordentligt och meningen är att detta program ska göras 4 – 5 gånger per vecka i två veckor.
Efter två veckor träffas vi igen för att stämma av hur det har gått med övningarna och justera träningsprogrammet.

Jag liknar denna träning vid en kur. Den är ganska intensiv i början men när man väl är i balans så har man återskapat en naturligare hållning och har fått en mer funktionell kropp utan kompensationsspänningar. Man känner sig som regel lättare, får mer energi och bättre andning.

Övningarna är långsamma och ger en känsla av välbehag. Det behövs inga redskap och heller inga skor.

Om du vill läsa mer om optimum-metoden kan du klicka här.

Om du föredrar att lyssna kan du klicka här för att komma till podden 4Health och avsnittet med Markus Greus, som handlar om just Optimum-metoden och postural träning.

Hör gärna av dig om du undrar över något.Diplom Optimum

Boka tid